او کسی نیست جز ریاضیدان و ستاره شناس برجسته ایرانی
«غیاث الدین جمشید کاشانی»
او در بین دانشمندان به «کاشی» معروف بوده است.
تا پیش از اختراع عددهای اعشاری ، هر واحد را به شصت قسمت برابر تقسیم می کردند و در صورت لزوم ، هر یک از آنها را نیز به شصت قسمت کوچکتر تقسیم می کردند و همین طور ادامه می دادند مانند تقسیم هر ساعت به شصت دقیقه و هر دقیقه به شصت ثانیه .
انجام این محاسبات با این عددها کار بسیار مشکلی بود ، اما حدود 600 سال پیش این دانشمند این مشکل را برای همیشه حل کرد ، او هر قسمت را به جای تقسیم به شصت به ده قسمت تقسیم کرد و به همین علت نام آن را اعداد اعشاری گذاشت.
این ریاضیدان برای اولین بار از عدد اعشاری اختراعی خود ، برای نوشتن عدد پی استفاده کرد.
تا دویست سال پیش ، اعداد اعشاری را به صورت های مختلفی می نوشتند .برای مثال: به صورت های 4/75 یا (75) 4 یا 75| 4 .